De ce este mai greu ca niciodată să fim minimaliști
Zilele acestea am avut ocazia să mă reconctez cu una dintre pasiunile mele mai vechi, minimalismul. Am constatat cu surprindere nu doar că acest curent a cam ieșit din trend dar și că eu m-am îndepărat considerabil de el în ultima perioadă.
Am din nou un moment în care mă simt copleșită de lucrurile care s-au strâns în casă (asta deși numai cu o lună sau două în urmă am făcut o donație mai consistentă în urma căreia multe obiecte au plecat către alți proprietari) și în care îmi dau seama că mai am multe de îmbunătățit la obiceiurile mele de cumpărare.
Dacă decluttering-ul este, să zicem, un proces pe care l-am integrat cu succes în viața mea, cu alte lucruri nu prea mă pot lăuda. Principala mea „vină” fiind aceea a cumpărăturilor nu întotdeauna justificate – evident.
Dar mi se pare mie sau a devenit cam greu să fii minimalist?
Explorând canalele mele preferate, în încercarea de a mă readuce pe drumul bun, am constatat că nu sunt singura care se confruntă cu acest gen de probleme. Dar care să fie cauza? Am explorat mai jos câteva ”piedici” pe care eu personal le-am identificat până acum.
E foarte ușor să cumperi
Modul de a face cumpărături este total diferit azi. Din câteva clik-uri poți cumpăra tot ce ai nevoie…și încă pe atât, reducându-ți considerabil suma din cont, fără ca măcar să îți dai seama. Nu mai e nevoie să ieși din casă și nici măcar să te îmbraci. Zeci de aplicații cu poze colorate te îndeamnă să tot pui în coș.
Cumpărăturile online sunt, cum ziceam mai sus, plăcerea mea vinovată și obiceiul care mă ”ajută” să fac cheltuieli în plus. Am abuzat în ultima vreme de paltformele de shopping și, deși unele lucruri au fost necesare, altele puteau rămâne foarte bine în depozit.
În afară de cumpărăturile de hrană și produse de curățenie, nu am mai mers în magazine decât foarte rar pentru alte tipuri de produse, cum ar fi hainele sau cosmeticele, pe care, în general, mi le comand.
Mi-am pus în plan să reduc cumpărăturile online la minimum și mi-am dezinstalat (aproape) toate aplicațiile ”vinovate”.
Presiunea din social media
Facebook arată și el foarte diferit azi față de cum arăta acum 14 ani când mi-am făcut contul. La fiecare scroll suntem bombardați de reclame și recomandări. Iar sugestiile sunt așa de bine țintite că uneori este foarte greu să le reziști și să nu mergi mai departe, cumpărând din câteva click-uri ceva de care nici nu știai că ai nevoie.
Și la fel e și pe celelalte platforme, nu doar pe Facebook. Suntem bombardați de reclame și mesaje la tot felul de produse și servicii, doar-doar vom merge mai departe.
Influența
Corelat cu cele două puncte de mai sus, sunt influencerii online care permanent ne prezintă sugestii de ce anume am mai putea cumpăra. Personal, nu urmăresc acest gen de conturi, nici pe Facebook, nici pe Instagram (pe Tiktok nu stau deloc) însă știu că multă lume le umărește și chiar reprezintă un factor în deciziile lor de cumpărare.
Conștientizarea e primul pas, de aceea am ales să vorbesc azi despre obstacolele pe care le putem întâmpina în drumul spre minimalism. Personal, sunt hotărâtă să reduc cumpărăturile inutile în perioada următoare și mă voi ține deoparte de aplicațiile de cumpărături dar și de deciziile impulsive.
Între timp, am pornit o sesiune serioasă de declutter-ing și deja mă simt mai calmă și mai concentrată. Parcă pot respira mai ușor când casa e mai aerisită.
Tu ce crezi? Care crezi că e motivul principal pentru care nu reușești să aplici minimalismul așa cum ți-ai dori?
Sursă foto de copertă: Canva.com